Dricker du mycket mjölk?

-- I SAMARBETE MED SVENSKHALSOKOST.SE --

Visste du att redan vid 35 års ålder börjar vårt skelett att brytas ner? Jag hade ingen aning och blev en smula (en stooor smula) förfärad när jag läste det. Dessutom bryts det ner fortare på kvinnor än på män. Det som gör både skelettet och tänderna hårt är kalcium, och får man inte i sig tillräckligt av kalcium så mjuknar skelett och tänder, faller sönder och blir skört.

Varje dag ska vi få i oss 800mg kalcium. Oftast får vi i oss dem genom en välbalanserad kost och rikligt med mjölkprodukter. Baljväxter och mörkgröna bladgrönsaker är också riktigt bra kalciumkällor.
Jag är superkass på mjölkprodukter, dricker i princip bara mjölk med Oboy i. Är man så kass som jag är så bör man tillsätta detta i sin kost. Det är inte så svårt heller, är det bara kalcium man behöver så finns det i kapslar med lite D-vitamin i för att kroppen lättare ska ta upp kalciumet. Kanon!

Jag har precis fått hem en burk med Kalcium 800 från svenskhalsokost som jag ska börja ta tänkte jag. Vill ju inte att kroppen eller tänderna ska falla sönder inom den närmsta tiden iallafall.


Nu när vi i princip varit förkylda vartannan vecka hela hösten så har jag funderat massor på det här med vitaminer och hälsokost. Äter vi väldigt fel eller är vi bara sjukt infektionskänsliga. Det är ju samma visa vartenda år från hösten till våren. På sommaren är vi mer skonade från sjukor.

Frågan är då om vi ska börja med att testa multivitamin och se om det kan hjälpa. Finns en hel värld att välja och vraka ifrån, men jag har kikat lite mer på dessa nedan 👇 till ungarna iallafall. Själv ska jag nog testa en sort som är just för kvinnor , för vi är ju faktiskt olika - kvinnor och män.

KidsZoo Multivitamin +D, - Acrilex Egenvård

Kan ju vara lite lättare att få i barnen vitaminer om de ser roliga ut och faktiskt smakar gott också. Någon som testat dessa? Jag har för mig att vi haft dem hemma innan men är inte säker.

Dessa fanns också,

Monkids Multivitamin, - Monkids

Skillnaden är att där är ganska mycket mer C-vitamin i Kids Zoo än vad det är i Moonkids. I övrigt skiljde det inte så mycket på innehållet.

Svårt att veta vad man ska välja tycker jag, när man inte är riktigt säker på exakt vad det är man fattas och behöver heller. Men något är det ju. Och kan jag förbättra mitt skelett och mina tänder så gör jag det gladeligen, för kalcium går inte direkt att överdosera heller och det finns inga biverkningar så där behöver jag inte heller oroa mig. Annars är jag supernojig när det gäller dom två punkterna med överdosering och biverkningar.

Även om jag försöker leva så hälsosamt det går så äter jag inte allt man bör äta. Jag äter knappt någon fisk alls. Jag får i mig väldigt lite mjölkprodukter. Grönsaker är jag ganska bra på att äta, men ibland låter jag bli att göra vid en sallad eller blanda ner grönsaker i maten just för att barnen inte uppskattar det, eller så finns inte tiden till att stå och göra i ordning en sallad. Men ibland önskar jag att tiden & orken till att leva er hälsosamt fanns. För jag vill ju leva länge, jag vill vara frisk och jag vill ha en sund kropp. Jag vill ju också att barnen ska växa upp friska och ha en sund syn på mat.

Men nu tror jag att vi ska lägga mer fokus på att försöka bygga upp ett immunförsvar och en stark benstomme. Det kommer man långt med.

Får du i dig det kalciumintaget du behöver varje dag? 800mg. De flesta av oss får i sig 60% av det rekommenderade intaget, ungefär som en halvliter mjölk om dagen. Jag får det då inte! Men som sagt, detta är något jag ska börja med och nu kom ju tomtenissarna med en finfin burk som jag kan öppna redan ikväll =)

Gillar

Kommentarer